عید الأضحی ، عيد قربان؛ روز ذبح نفس با تيغ تقوا
اعمال شب و روز عید سعید قربان
شب دهم ذی الحجه ( شب عید ) :
از شبهاى پر بركت و از چهار شبى است كه شبزندهدارى در آنها مستحبّ است و درهاى آسمان در اين شب باز است و زيارت حضرت سيّد الشهدا عليه السّلام و دعاى «يا دائم الفضل على البريّة»كه در اعمال شب جمعه گذشت در اين شب مستحبّ است.
روز دهم ذی الحجه ( روز عید قربان ) :
روز عيد قربان است كه بسيار شريف است ، و اعمال آن چند چيز است :
1. غسل ، كه در اين روز مستحبّ مؤكدّ است و بعضى از علما آن را واجب دانستهاند
2. نماز عيد ، به همان صورت كه در عيد فطر خوانده میشود
اما در اين روز ، مستحبّ است پس از نماز از گوشت قربانى افطار شود
3. خواندن دعاهايى كه پيش از نماز عيد و بعد از آن وارد شده و آن دعاها در كتاب «اقبال» آمده و شايد بهترين دعاهاى اين روز دعاى چهلوهشتم صحيفه كامله سجاديه باشد
كه اوّل آن :« اللّهمّ هذا يوم مبارك» است و دعاى چهلوششم :«يا من يرحم من لا يرحمه العباد» را نيز بخواند
4. خواندن دعاى ندبه است
5. قربانى كردن است كه مستحبّ مؤكدّ مىباشد
6. خواندن تكبيرات است براى كسىكه در منى باشد ، در پى پانزده نماز كه نخستين آنها نماز ظهر روز عيد است ، و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ، و كسانىكه در ساير شهرها هستند پس از ده نماز از نماز ظهر عيد تا صبح دوازدهم بخوانند و تكبيرات بر وفق روايت صحيح كتاب«كافى»اين است:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلانَا
خدا بزرگتر است ، خدا بزرگتر است ، معبودى جز خدا نيست ، خدا بزرگتر است ، خدا بزرگتر است ، تنها براى اوست سپاس ، خدا بزرگتر است ، بر آنچه ما را هدايت فرمود ، خدا بزرگتر است بر آنچه به ما روزى داد از چهار پايان بىزبان و سپاس خداى را بر آنچه ما را آزمود
و مستحب است تكرار اين تكبيرات به دنبال نمازها به قدر امكان،و خواندن آن پس از نمازهای مستحب.
ﻋﯿﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯﺍﻋﯿﺎﺩ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﻫﻢ ﺫﯼﺍﻟﺤﺠﻪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺿﺤﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨد، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺣﺎﺟﯿﺎﻥ ﺑﯿﺖﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﯾﺎ ﺷﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺣﺞ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﻣﺆﮐﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ (ﺹ ) فرموده اند: ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﺿﺤﯽ ﺭﺍ ﻋﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺎ ﻓﻘﺮﺍ ﮔﻮﺷﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺭﺳﺪ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺨﻮﺭﺍﻧﯿﺪ.
ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ (ﻉ ) ﻓﺮﻣﻮﺩﻩﺍﻧﺪ: ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺍﺿﺤﯽ ﭼﻪ ﺍﺟﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﺍﻡ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﻄﺮﻩ ﺧﻮﻥ ﺁﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﮔﺮﺩﺩ.
ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻭ ﻋﯿﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺳﺎﻟﺮﻭﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ حضرت ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﺍﺳﺖ ﺑﻪ حضرت ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺧﻠﯿﻞﺍﻟﻠﻪ است.
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻪ حضرت ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺑﻪ حضرت ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﻫﺪﯾﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻧﻬﺎﻟﯽ ﺑﺮﻭﻣﻨﺪ ﺷﺪﻩ، ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺟﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺛﻤﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽﺍﺵ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺑﺖﺷﮑﻦ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﯽﺷﮑﻨﺪ، ﺍﺯ ﺗﺼﻮﺭ ﭘﯿﺎﻡ ﻣﯽﺷﮑﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﯾﮏ ﻗﺮﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺧﻠﻖ، ﯾﮏ ﻋﻤﺮ ﻧﺒﻮﺕ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﻋﻠﯿﻪ ﺷﺮﮎ ﻭ ﭘﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻭ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﺑﺖ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﺟﻬﻞ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﺒﻬﻪﻫﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ، ﻫﯿﭻ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﮔﺎﻣﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﺪﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻭ ﻫﻤﻪﺟﺎ ﺧﻮﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ … ﺣﺎﻝ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﺨﺘﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩ، ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎﯼ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺳﺨﺖ ﻣﯽﮐﺮﺩ.
ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﺁﻥ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺨﻠﺺ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻡ ﺣﻖ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺷﺪ، ﺍﻭ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺭﻗﺖ ﺑﻪ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﺮﺩ؛ ﺷﺮﻣﮕﯿﻦ ﻭ ﺧﺴﺘﻪ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ(ع) ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺸﯽ ﻗﻠﺒﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ . ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﺷﮕﻔﺖﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩ . ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩ، ﺩﺭ ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻭ ﻏﺮﯾﺰﻩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﭘﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻌﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻋﯿﻨﯿﺖ ﻣﯽﺑﺨﺸﯿﺪ، ﺣﺎﻝ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺍﻟﻬﯽ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪﻩ، ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺍﻭ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺫﺑﺢ ﻣﯽﻓﺮﺳﺘﺪ. ﭼﻘﺪﺭ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ ﺣﺲ ﺁﺯﺍﺩﮔﯽ ﺍﺯ ﺗﻌﻠﻘﺎﺕ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮ ﺣﺲ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﻋﺎﺑﺪ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ، ﻭ ﺣﺠﺎﺝ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، ﺩﺭ منی ﮔﺮﺩﻫﻢ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ. ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ(ع) ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻌﻠﻘﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﻧﮓ ﺩﻧﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﺧﺪﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺩﺭ ﻭﺍﺩﯼ ﮐﯿﺴﺖ؟ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ، ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ، ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ، ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ … ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺖ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. ﺁﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻗﻠﺒﯽ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻔﺴﺎﻧﯿﺎﺕ ﺭﺍ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺭﺷﺪ ﺗﻘﻮﺍ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﯽ ﺗﺎ ﭘﻠﻪ ﭘﻠﻪ ﺑﻪ ﻗﺮﺏ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺍﺯﻟﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ ﺷﻮﯼ، ﻭ ﺧﻮﺷﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭﺍﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ.
ﻣﻨﺸﺄ ﺗﺸﺮﯾﻊ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ
ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻃﺮﺡ ﯾﮏ ﺳﺆﺍﻝ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻭ ﻧﺘﯿﺠﻪﺍﯼ؟
ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ ﻭ ﻋﻘﻼﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺧﺎﻟﻖ ﺣﮑﯿﻢ ﺍﺯ ﺫﺑﺢ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻗﺎﻧﻊ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﻨﺼﻮﺹ ﻭ ﺻﺮﯾﺢ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺠﯿﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺫﺑﺢ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺍﺭﺯﺍﻕ ﻭ ﮐﺜﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﯾﺞ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ.
« ﯾﺬﮐﺮﻭﺍ ﺍﺳﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﯽﺍﯾﺎﻡ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﻋﻠﯽ ﻣﺎ ﺭﺯﻗﻬﻢ ﻣﻦ ﺑﻬﯿﻤﻪ ﺍﻻﻧﻌﺎﻡ ﻓﮑﻠﻮﺍ ﻣﻨﻬﺎ ﻭ ﺍﻃﻌﻤﻮﺍ ﺍﻟﺒﺎﺋﺲ ﺍﻟﻔﻘﯿﺮ » (ﺣﺞ ۲۸،۲۹)
“ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﺮﺩﻩ . ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﻮﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ ﻭ ﺳﺨﺘﯽ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻓﻘﯿﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻃﻌﺎﻡ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.”
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ۷ ﺁﯾﻪ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
« ﻭﺍﻟﺒﺪﻥ ﺟﻌﻠﻨﺎﻫﺎ ﻟﮑﻢ ﻣﻦ ﺷﻌﺎﺋﺮﺍﻟﻠﻪ ﻟﮑﻢ ﻓﯿﻬﺎ ﺧﯿﺮﺍً ، ﻓﺎﺫﮐﺮﻭﺍ ﺍﺳﻢﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻬﺎ ﺻﻮﺍﻑ ﻓﺎﺫﺍ ﻭﺟﺒﺖ ﺟﻨﻮﺑﻬﺎ ﻓﮑﻠﻮﺍ ﻣﻨﻬﺎ ﻭ ﺍﻃﻌﻤﻮﺍ ﺍﻟﻘﺎﻧﻊ ﻭ ﺍﻟﻤﻌﺘﺮ ﮐﺬﻟﮏ ﺳﺨﺮﻧﺎﻫﺎ ﻟﮑﻢ ﻟﻌﻠﮑﻢ ﺗﺸﮑﺮﻭﻥ » (ﺣﺞ ۳۶)
” ﻭ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺗﻨﻮﻣﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﯾﻢ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺤﺮ ﺭﺩﯾﻒ ﺷﺪﻧﺪ ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﯿﺪ، ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﻓﻘﯿﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺿﻨﺪ ﺑﺨﻮﺭﺍﻧﯿﺪ، ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺳﺨﺮ ﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪﯾﻢ ﺗﺎ ﺗﺸﮑﺮ ﺍﯾﺰﺩ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﯾﺪ.”
ﭘﺲ ﻣﻨﺸﺄ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﺟﺰ ﯾﺎﺭﯼ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ. ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﯿﻞ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﻨﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) ﻓﺮﻣﻮﺩند: ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻣﺮﺳﺎﻥ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﯾﺎ ﺷﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻥ.
ﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﮔﻨﺠﺸﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻣﯽﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ، ﻓﻼﻥ ﮐﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﮐﺸﺖ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ .
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻃﺮﺡ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﯾﯿﻦ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ. ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻭﺟﻮﺩ ﺣﻖ ﻓﻘﺮﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻫﺪﯼ ﺗﻤﺘﻊ ﻭ ﻗﺮﺍﻥ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺳﺎﯾﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﻫﺎﯼ ﮐﻔﺎﺭﺍﺕ ﺣﺞ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﺮ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭ ﻓﺮﺑﻪﺗﺮﯾﻦ ﺣﯿﻮﺍﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺑﺮﺳﺪ. ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽﺷﺪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺷﺪ ﻭ ﻓﻘﺮﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﻭ ﻓﻘﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ.
ﻫﺪﻑ ﺑﺎﻃﻨﯽ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ
ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺗﻘﻮﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ : « ﻭ ﻣﻦ ﯾﻌﻈﻢ ﺷﻌﺎﺋﺮﺍﻟﻠﻪ ﻓﺎﻧﻬﺎ ﻣﻦ ﺗﻘﻮﯼ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ »
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺎﺭﺩ، ﻭ ﺑﺮ ﻭﻓﻖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﻘﻮﯼ ﺩﺭ ﻗﻠﺒﺶ ﺭﺍﺳﺦ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺟﻞ ﻣﺴﻤﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﻣﻨﺘﻔﻊ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﮐﻪ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﺿﻊ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﻓﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺍﻭ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﺳﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ.
ﭘﺲ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻗﺮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻢ ﺍﻣﻦ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﮐﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻫﺪﻓﺶ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺭ ﻗﻠﺐﻫﺎﺳﺖ.
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: « ﻟﻦ ﯾﻨﺎﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺤﻮﻣﻬﺎ ﻭﻻﺩﻣﺎﺅﻫﺎ ﻭ ﻟﮑﻦ ﯾﻨﺎﻟﻪ ﺍﻟﺘﻘﻮﯼ ﻣﻨﮑﻢ » “ﮔﻮﺷﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻭ ﺧﻮﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ، ﻭﻟﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺗﻘﻮﺍﯼ ﺷﻤﺎﺳﺖ.”
ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﻤﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺭﺿﺎﯼ ﺣﻖ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﻗﺮﺏ ﻧﺎﯾﻞ ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺎ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﯿﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺗﻘﻮﯼ ﻭ ﺩﻭﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮﺍﺕ ﻭ ﻣﻨﺎﻫﯽ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺍﻋﻠﯽ ﺣﺞ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻭﺭﯼ، ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻓﺮﺑﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻮﺩﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ . ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺣﺞ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺠﺎﺝ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻘﻮﯼ ﺷﻮﻧﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﯿﺖ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺷﺪﯾﺪ ﻗﻠﺒﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺞ ﻣﻘﺒﻮﻟﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﯾﮏ ﻧﮑﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﺭﻭﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ۲ ﺷﺮﻁ ﺍﺳﺖ:
۱- ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ ۲ - ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺘﻄﺎﻋﺖ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﯿﺪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺞ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ ﭘﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺍﻧﺶ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﮐﺲ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺑﺪ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺣﺞ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻔﺖ ﺭﻭﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻭﻃﻦ. (ﺑﻘﺮﻩ ۱۹۶)
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮﯼ ﻭ ﺧﻼﺻﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ
۱- ﻓﺪﺍﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺣﮑﻤﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ.
۲- ﺍﻣﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻥ ﺫﺑﺢ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ، ﺑﺎﻃﻦ ﺁﻥ ﮐﺸﺘﻦ ﻧﻔﺲ ﺍﻣﺎﺭﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﺮﻓﻪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺸﻌﺮ ﺑﻪ ﺷﻌﻮﺭ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺭﺳﯿﺪ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﮐﺎﻓﯽ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺧﻮﯾﺶ ﻭ ﺧﺪﺍﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻧﻔﺲ ﺭﺍ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﮐﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﯾﻞ ﺷﻮﺩ .
۳- ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺳﺒﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺑﺎ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﻄﺮﻩ ﺧﻮﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ (ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺷﺮﻁ ﺍﺧﻼﺹ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩ ).
۴- ﺳﯿﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﻗﺮﺁﻥ کریم ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ : « ﻓﮑﻠﻮﺍ ﻣﻨﻬﺎ ﻭﺍﻃﻌﻤﻮﺍ ﺍﻟﻘﺎﻧﻊ ﻭ ﺍﻟﻤﻌﺘﺮ »، “ﺍﺯ ﮔﻮﺷﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻊ ﻭ ﻓﻘﯿﺮ ﺩﻫﯿﺪ.”
۵- ﻫﺪﻑ ﻋﺎﻟﯽ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ «ﺗﻘﻮﺍ » ﺍﺳﺖ. ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﯿﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﯾﺮﺩ ﺗﺎ ﺳﺒﺐ ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﺭﻭﺡ ﺍﯾﺜﺎﺭ، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺎ ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﻮﺩ .